Blogg

Här skriver Katarina Skogfält, leg. sjuksköterska, om hur kosten påverkar din kropp och hur den kan användas som en förebyggande, lindrande åtgärd för att optimera din hälsa.

Blodsockerkurvor

Hur man än vrider och vänder på var ohälsan börjar som i slutändan skapar oreda i vår kropp så verkar det alltid vara genom blodsockernivåer och insulinet. Just båda dessa är något jag aktivt jobbar dagligen med att granska, tolka och justera. Så därav ska du nu få en grundkurs i blodsockernivåer och hur du kan tolka dem och använda dem som ett eget verktyg i att optimera din egna hälsa. Oavsett om du har diabetes (oavsett typ) eller om du är helt frisk och vill optimera din hälsa och utöka din kunskap.

adf_diagram-0

 

Referensvärdet är mellan 4,0-6,0 mmol/l (har du diabetes är referensvärdet mellan 4,0-8,0 mmol/l).  Vissa menar på att det är ok att gå upp till 8,0 mmol/l i blodsocker direkt efter matintag. Jag vill hävda att äter du bra kolhydrater och inte har en rubbning av din egna insulinproduktion eller lider av insulinresistens, så kommer du inte gå över 6,0 mmol/l i blodsocker. Du kan genom att mäta ditt blodsocker vid olika tidpunkter och vid olika matintag bilda dig en bra bild om ditt hälsotillstånd.  Desto mer snabba kolhydrater/socker du intar desto snabbare stiger blodsockret i dina blodkärl och desto mer börjar bukspottkörteln frisätta insulin för att hinna med och ta hand om blodsockret. När tillslut insulinet hinner ikapp det stigande blodsockret i dina blodkärl så sker en dipp. Då ditt blodsocker börjar sjunka.

Ju snabbare stigande blodsockernivå och  ju större insulinfrisättning resulterar också i att ditt blodsocker snabbare kommer sjunka. Desto snabbare din blodsockernivå sjunker desto mer resulterar det i att du upplever en stark hungerkänsla och ett sug efter något sött. Vilket i sin tur frestar dig att igen inta snabba kolhydrater/socker som snabbt höjer ditt blodsocker igen och den snabba stigningen sätter igång igen.  En sådan blodsockerkurva leder till höga nivåer av blodsocker, höga insulinnivåer, insulinresistens, fyllda glykogendepåer som omvandlas till fettdepåer som i sin tur  bland annat påverkar dina blodfetter och så vidare. Sen är den onda spiralen igång.

Vi har tre hormoner som höjer vårt blodsocker glukagon, adrenalin och kortisol. Men endast ett hormon, insulin som sänker vårt blodsocker.

 

adf_diagram-1svajig

Här ser du blodsockernivåer du absolut inte vill ha. Just denna kurva tillhörde min dotter. Så som det såg ut i början innan vi ändrade kosten. Vi praktiskt taget slet med denna blodsockerkurva dygnet runt för att få till det. Vilket vi aldrig fick förrän vi lade om kosten. Denna kurva visar snabba kolhydrater som inte gick att hantera. Just på denna blodsockerkurva var det havregrynsgröt med mjölk och hallon till frukost, pannkaka till lunch och spaghetti med köttfärssås till middag. Dessutom påverkades blodsockernivån på natten av de svajiga blodsockernivåerna som var på dagen. Den blev otroligt svajigt även nattetid. De risker som denna blodsockerkurva medförde med de oerhört låga blodsockernivåerna och i nästa stund på tok för höga skadliga blodsockernivåer var inget vi ansåg att vår dotter skulle behöva leva med.

Jag vill poängtera två viktiga saker nu!

  1. Bland annat så fokuseras det mycket på ditt Hba1c värde.  Även kallat långtidsblodsocker. Detta värde visar din genomsnittliga blodsockernivå de sista tre månaderna. Ett högt värde är tecken på diabetes. Halten ska ligga på 27-42 mmol/mol om du är under 50 år, och på 31-46 mmol/mol om du är över 50 år. Målet för en person med diagnostiserad diabetes är att ha under 52 mmol/mol. Har du ett högt värde så är det absolut inte bra. Då tar din kropp skada. Men det jag vill poängtera är att när vår dotter hade blodsockernivåer som såg ut som den instabila, så hade hon ett bra Hba1c. Ett högt värde säger mig mer om hur illa det kan vara. För mig personligen säger inte detta värdet så mycket mer. Du kan ha ett bra värde fast du har en otroligt instabil blodsockerkurva. Personligen är jag mycket övertygad  om att uppnå en daglig stabil blodsockerkurva för ökad hälsa och välmående.
  2. Det andra jag vill belysa är att om du som lever med diabetes kanske får rådet idag att följa blodsockret efter två timmar. Ta en titt på den instabila blodsockerkurvan i figuren ovanför. Tittar vi på kurvan kl. 11.30 så är blodsockret på ca 4,0 mmol/l och på väg upp. Du intar din måltid och räknar kolhydrater för det du äter och ger en dos insulin för det . Sen tittar du på blodsockerkurvan två timmar senare och inser att du är lite för låg i blodsocker. Du konstaterar att din insulindos du tagit var för stor och bestämmer dig för att sänka den till nästa gång. I själva verket har du varit uppe på nivåer som 20 mmol/l och nosat. Utan att ens veta om det, om du nu inte haft en känning av det. Därför tycker jag absolut man ska vara mer noggrann med sitt blodsocker och följa det mer.

 

adf_diagram-2stabil

Så här vill du att dina blodsockernivåer ska se ut. Ligga inom referensvärdena. Du kommer känna dig mättare, gladare, piggare och mer harmonisk med ett stabilare humör. Inga höga nivåer av blodsocker som orsakar skada. Inga stora doser insulin som kan ställa till det med insulinresistens och all den oreda det i sin tur leder till. Däremot tillräckliga doser för att du ska följa din tillväxtkurva om du är barn. Som vuxen med diabetes går det att få ännu mer stabil blodsockerkurva. Desto mer kolhydrater, desto mer insulin och desto mer påverkad blodsockerkurva. Här har jag personligen olika tänk kring insulindoser beroende på om du har typ 1 eller typ 2-diabetes,  är barn eller vuxen, vill uppnå viktnedgång med mera.

adf_diagram-3bada

Lägger man ihop blodsockerkurvorna på samma diagram så är det inte svårt att förstå vilken blodsockerkurva du vill uppnå.

Hur kan du själv kontrollera din blodsockerkurva?

På hemsidan finns en blodsockermätare som du kan köpa. Den kostar 540 kr inkl  50 st mätstickor. Här finner du blodsockermätaren och beskrivning av den. Detta är en bra investering för att du själv ska ta kontroll över dina egna blodsockernivåer. Oavsett om du har typ 2- diabetes eller vill optimera din hälsa.

Börja med att ta ett blodsockervärde på fastande mage direkt på morgonen när du vaknat. Om det då är över 6,1 mmol/l är det ett tecken på att du har glykogen lagrat i levern. Sedan intar du din frukost i lugn och ro. När du ätit klart tar du ett nytt stick var 15 minut i två timmar (det fungerar med var 30:e minut också om du inte tycker om att sticka dig). Du kommer då att få fram en blodsockerkurva över hur ditt blodsocker ser ut. Beroende på vilka kolhydrater du intagit kan man dra olika slutsatser. Har du ätit bra kolhydrater till frukost så har du mest troligt inte gått upp i blodsocker. Har du gått upp över 6,0 mmol/l har du antingen ätit snabba kolhydrater eller så har din bukspottkörtel inte hängt med riktigt i sin insulinfrisättning. Sannolikt har du en rubbning av din egna insulinproduktion och/eller är insulinresistent.

Jag kommer så småningom att lägga ut en film här på bloggen där jag visar dig hur du ska gå till väga när du tar ett blodsocker för att testa på dig själv.

När jag först träffar mina klienter frågar jag alltid hur deras kostvanor ser ut. Då kan jag bilda mig en uppfattning om hur mycket av snabba kolhydrater/dolt socker de får i sig och på vilken nivå deras insulinnivåer mest troligt ligger kring. Utifrån det får jag en bild av vilken daglig blodsockerkurva de mest troligt har. Dessutom tar jag blodprover för att mäta blodsockernivåer i kroppen.

Vi testade vårt egna blodsocker i familjen!

Vi gjorde ett test för något år sedan inom familjen som jag lagt upp tidigare på bloggen. Där min blodsockerkurva är intressant. Jag går snabbt upp till nästan 10, 0 mmol/l och har dessutom svårt att ta mig ner igen.  Vilket inte förvånar mig då jag är uppvuxen på två stycken Skogaholmlimpskivor och O’boy till frukost. Ta gärna del av testet!

Jag har ett flertal gånger sett en kostexpert via sociala media göra reklam för havregryn och att det inte påverkar ens blodsockerkurva. Jag vill hävda att det gör det absolut. Däremot hur mycket kan vara individuellt och är beroende på hur mycket belastning din bukspottkörtel klarar av och hur insulinresistent du är. Sen kan det såklart finnas andra fördelar med just havregryn. Men att säga att den inte alls påverkar din blodsockerkurva är dock inte sant.

Vad säger vetenskapliga studier?

Vill du dessutom titta på vetenskaplig studie över andra som också fått bättre blodsockernivåer efter kostomläggning, ta gärna del av denna studie.  Just i denna tittade man på 22 personer med svårkontrollerad typ 1-diabetes som åt 70-90 gram kolhydrater/dag. HbA1c sjönk i genomsnitt från 7,5% till 6,4% . Insulinbehovet minskade signifikant, och antalet blodsockerfall per vecka sjönk i snitt från 2,9 till 0,5.

I en annan studie tittade man på personer med typ 2-diabetes. 10 st med typ 2-diabetes åt sin vanliga mat i sju dagar, och sedan åt de 21 gram kolhydrater/dag  i fjorton dagar. Blodsockret förbättrades kraftigt, trots att många fick minska sina mediciner kraftigt. En kort studie, men med dramatiska resultat.

Jag vill också nämna att om du är frisk så går blodsockret inte upp till nivåer som 20,0 mmol/l. Det måste till en metabol rubbning för att uppnå dessa nivåer.  Men du kan mycket väl gå upp till 10,0 mmol/l och kanske mer beroende på kolhydratintag. Däremot kan du fortfarande ha hög insulinproduktion för att hålla ner blodsockernivån för de snabba kolhydrater och socker som du äter. Höga nivåer av insulin som i sin tur leder insulinresistens och detta i sin tur leder till metabolt syndrom och  typ 2-diabetes har vi tidigare varit inne på. 

Katarina Skogfält

Leg. sjuksköterska

6 kommentarer till "Blodsockerkurvor"

  1. Birgitta ytter

    Mycket intressant, har en man med diabetes, med väldigt svängande kurva.

    1. Katarina Skogfält

      Tråkigt att höra, kanske han har det helt i onödan…

  2. Anders Beck

    Hej Katarina, Tack för bra artikel!
    Jag kan rekommendera Abbots Freestyle Libre där man kan mäta blodsockret utan stick i fingret dygnet om. https://www.freestylelibre.se/
    Jag har inte diabetes men jag köpte den för att se vilka matvaror som ger kraftig stegring av mitt blodsockret. Slutsatsen för min del är att all mjölmat ger snabb och kraftig stegring av blodsockernivåerna. Till min förvåning gav vitt ris inte alls någon större stegring. Kokt och sedan avkallnad potatis gav bara en liten höjning från 5.2 till 6.4.

    1. Katarina Skogfält

      Hej Anders! Tack själv! Visst är det så. De flesta som har diabetes typ 1 bör ha någon variant av kontinuerlig blodsockermätare. Oavsett om det är Libre, CGM 4 och kopplat via Nightscout eller CGM 5. Tekniken går fort framåt just nu. Jättebra och intressant! Jag hade personligen velat se att denna medicinsk tekniska apparatur erbjöds till de med typ 2 diabetes också. Har ännu inte hunnit skriva om dessa medicinsk tekniska apparater kopplat till diabetes, ännu på bloggen.
      Mjöl är generellt oerhört snabba kolhydrater för oss alla. Sen reagerar vi nog olika på ris och potatis där hänsyn såklart ska tas ifall potatisen är varm, ljummen, kall mm när den intas. Dessutom ska man inte heller glömma att ens egna insulinresistens, och andra hormoner och fysisk aktivitet just innan och under intaget också kommer att påverka. Ett tips kan vara att testa produkten i din handflata, lägg lite av din saliv och blanda i detta. Mät med mätsticka och se vad du får för värden.

  3. Rasmus

    Hej, jag uppmätte min blodsockerhalt till 9,1 på en hälsoundersökning och har därefter uppsökt läkare och väntar nu på svar.
    Men kom på i efterhand på att jag ätit en rejäl tallrik ”ok” müsli (rent kalori mässigt) men druckit en hel del mjöl samt ätit frukt. Förstår att detta gör att värdena stiger. Undrar kan 9,1 vara normalt efter att ha ätit ? har aldrig Haft några symptom, har du av egen erfarenhet träffat patienter med liknade svängningar utan att dom haft diabetes ?

    1. Katarina Skogfält

      Absolut! Många svänger rejält i sitt blodsocker under dagen utan att själva veta om det. Att gå upp till 10,0 mmol/L i samband med frukost är nog tyvärr ingen ovanlighet. Dock beroende på de individuella förutsättningarna i kroppen såklart! Rent generellt är många av oss mer insulinresistenta under morgontimmarna vilket oftast gör att blodsockret då också stiger mer vid intag av frukost innehållande snabba kolhydrater. Om ditt värde är på 9,1 mmol/L fastande så ska du verkligen se över resterande värden och åtgärda avvikande parametrar. Har du två fastevärden över 7,1 mmol/L innebär det en typ 2 diabetes diagnos. Det finns en hel del som påverkar ditt fasteblodsockervärde. För att nämna några: Vad du intog till middag kvällen innan, hur dina triglycerider (blodfetter) ser ut, insulinresistensen, kortisolnivåer och stress. Men även mycket mer. Blodsocker på 9,1 vill du gärna inte ha oavsett om du ätit eller inte. Det är tyvärr vanligt i samhället idag, men därav inte sagt att det är normalt eller att eftersträva. Sen är blodsockret mer en avspegling utav det som försiggår på insidan av kroppen.

Lämna en kommentar