Blogg

Här skriver Katarina Skogfält, leg. sjuksköterska, om hur kosten påverkar din kropp och hur den kan användas som en förebyggande, lindrande åtgärd för att optimera din hälsa.

Hur höga nivåer av blodsocker och höga nivåer av insulin ställer till det i din kropp.

Blodsockernivån i dina blodkärl stiger och det blir fullt i dina förvaringslager där glukos lagras i form av glykogen. När lagren är överfyllda omvandlar kroppen glykogen till fett i dina muskler och i din lever. Normalt sätt är det bland annat dina muskler tillsammans med insulin som ska sänka dina blodsockernivåer.  Är du fysiskt aktiv och tränar mycket kan dina muskler hantera en större mängd glukos. Men är du däremot inte speciellt aktiv och har en mindre muskelmassa så har du en sämre förmåga att bränna det glukos som lagras. Har du dessutom bukfetma reagerar dina muskler sämre på insulin. Dina muskler tar då upp mindre glukos från dina blodkärl. Detta i kombination med en kost baserad på riklig  mängd snabba kolhydrater leder till att dina blodsockernivåer stiger mer än vad som är hälsosamt och din bukspottkörtel börjar massproducerar insulin för att hinna med.

När bukspottkörteln producerar insulin går det via venen: vena  porta, rakt in i levern. Där stimulerar insulin bildningen av IGF-1. Desto mer kolhydratrik mat, speciellt innehållande socker och snabba kolhydrater du äter, desto mer insulin produceras och desto mer triggar du IGF-1 i kroppen. Detta är ett tillväxthormon. Insulin påverkar samtidigt en broms för detta tillväxthormon som kallas IGFBP-1 . Det är ett protein som hänger sig fast vid IGF-1 och bromsar dess tillväxt. Men vid höga insulinnivåer slås IGFBP-1 (bromsen) ut och det går inte att bromsa IGF-1 som då får härja fritt i din kropp. Det den framför allt gör är att den får dina celler att växa och fördela sig. Detta i sin tur ställer till det för andra funktioner i din kropp.

På en del av våra sjukhus i landet ges kostråd till patienter som har en cancerdiagnos, att de bör undvika socker.  En av anledningarna är för att hålla insulinnivåerna nere i ett försök att förhindra att IGF-1 faktorn får skena så fritt vilket ökar riskerna för att cancercellerna ska dela och föröka sig och cancern riskeras att spridas.  Dessutom påverkar denna celldelning ditt kolesterol på ett negativt sätt. Vilket är en av dina blodfetter.

Glukos går, vid rimliga doser, den ”positiva” vägen via våra lagringsdepåer: musklerna och levern. Där kroppen har en chans att ta hand om dessa. Kommer du ihåg att jag tidigare skrev om fruktos?  Fruktos däremot går inte till förbränning av muskler eller levern. Fruktos går direkt, utan att användas som energi, raka vägen till levern och omvandlas där till fett. När det blir tillräckligt stora nivåer av fett i levern av fruktos önskar levern inte ha allt detta fett. Så organet, i sin tur, börjar ”spotta” ut fettet i dina blodkärl, i form av triglycerider. Vilket också är en av dina blodfetter. Mer  om blodfetterna framöver. Om det blir mycket glukos och fruktos som lagras i din lever så kommer även glukos att omvandlas till fett och skickas ut i blodet som triglycerider.

Jag läste nyligen denna studie som visar på att drycker (t.ex läsk) som innehåller high-fructose corn syrup eller vitt socker (som innehåller 50 % fruktos) ökar risken för hjärtinfarkt och hjärtsjukdomar med mer än en tredjedel. I studien så fann man att om du dricker en  per dag så ökar du dina risker för att drabbas av typ 2-diabetes med 26 %. Hjärtinfarkt eller hjärtsjukdom ökar med hela 35 %. Medan risken för stroke ökar med 16 %. Studien tar också upp hur fruktos  inte tas upp på samma sätt som glukos och hur den lagras i levern och bidrar till fettlever och påverkar dina triglycerider. Vilket också leder till fettlever och insulinresistens. Vilka båda är riskfaktorer för att utveckla typ 2-diabetes och hjärtsjukdomar.

Du kan läsa presentationen i The Journal of the American College of Cardiology. Sugary drinks raise risk of heart attack, heart disease by more than a third. Här får du tillgång till den nya vetenskap som nu presenteras från Harvard School of public Health. Anledningen till att jag lägger ut denna på bloggen är för jag vill att du också ska se från annat håll att fruktos går andra vägar än glukos. Detta är viktigt för att du sedan ska förstå hur blodfetterna bland annat hör ihop med sockret och dina insulinnivåer. Dessutom är denna studie gjord på just sötad dryck. Men jag vill att du börjar kritiskt granska livsmedel du köper i butiken. Du kommer, precis som jag blev, förvånad över hur mycket socker (som innehåller fruktos), som finns i våra livsmedel. Dessutom är det oerhört alarmerande resultat i studien. Att med en läsk om dagen ökar dina risker att drabbas av hjärtinfarkt med hela 35 %.

Katarina Skogfält

Leg. sjuksköterska

Lämna en kommentar