Blogg

Här skriver Katarina Skogfält, leg. sjuksköterska, om hur kosten påverkar din kropp och hur den kan användas som en förebyggande, lindrande åtgärd för att optimera din hälsa.

Insulinnivåer nr 2.

Jag kommer nu dela med mig av ytterligare en av mina personliga ögonöppnare kring kolhydrater, insulindoser och blodsockernivåer. En hönökaka är nog något som många äter varje dag till frukost, eller som mellanmål eller kvällsmål. Ibland kanske till alla tre tillfällena på samma dag? Medan en pizza har alltid setts som något väldigt onyttigt. Full av fett och något som bara äts ibland när vi vill unna oss! Visst känner du igen dig? Vi ska idag studera pizza och jämför den med en hönökaka. Hur dessa påverkar dina blodsockernivåer. Jag kommer beskriva hur jag i min roll som bukspottkörtel jobbar med insulindoser för att hålla min dotters blodsockernivåer på normala nivåer. Detta är ett exempel jag praktiskt inte kommer utföra med min dotter.

DSC_0514

Om vi tänker på vad hönökakan innehåller. Så är det egentligen precis samma sak som botten på en pizza. Den enda skillnaden är att pizza dessutom innehåller tomatsås, ost och kanske skinka och champinjoner. Vilket faktiskt ger fördel till pizza och dennes pålägg som mer hälsosamt.

I normala fall, om jag skulle ge en dos insulin för till exempel 15 gram långsamma kolhydrater så skulle jag landa på en dos på ca  0,25 enheter insulin (IE). Den dosen är rimlig. Men desto snabbare kolhydrater, desto mer insulin måste jag ge. Däremot tror jag inte en riktig bukspottkörtel fungerar så i verkligheten. Den ”räknar” inte kolhydrater. Den frisätter insulin så längre receptorerna signalerar att blodsockret stiger och är förhöjt i blodet. Så jag/vi försöker efterlikna det så gott det går. Så desto snabbare kolhydrater som intas desto mer insulin ges, framför allt i början.

Så i detta fall skulle jag dosera enligt följande:  0,25 + en extra dos av hennes basala dos. Jag ger alltså en ”superbolusdos” redan från början. För att i huvudtaget ha en chans att hålla ned den snabba stigningen som de snabba kolhydraterna ger. Sen utöver det, ökar jag dessutom den basala infusionen som ständigt går. Den ökar jag med hela 200 % i mellan 2-4 timmar beroende på vilket matintag. Då hamnar blodsockret oftast rätt igen.

Jag ska också nämna att vi som lever med typ 1-diabetes och använder pump jobbar mest troligt olika. Har du sprutor som du använder så har du säkert ett annat förhållningssätt. Jag visar hur vi i vår familj jobbar med pumpen.

Vi ska nu inte jämföra 15 gram långsamma kolhydrater utan en större mängd, dessutom oerhört snabba kolhydrater. Vi börjar med smörgåsen.

Smörgås (Hönökaka) ingredienser: Vetemjöl, vatten, socker, siktat rågmjöl, jäst, rapsolja, rågskållning, salt, malt av korn, förjäst vetemjöl och vegetabiliskt emulgeringsmedel E471.  Kolhydrater 53 gram/100 gram.

Vikt för hela smörgåsen: 130 gram

Gram kolhydrater: 68,9 – avrundas till 70.

Jag ger först en dos för de 70 gram kolhydrater. Då utgår jag från en blodsockernivå som ligger på 5,0 mmol/l. På grund av att kolhydraterna är så snabba så ger jag också en extra dos av samma mängd enheter 2,25 IE igen. Dels på grund av de snabba kolhydraterna men också på grund av kortisol nivåerna som är på morgonen.

För själva smörgåsen går det åt: 2,25 IE+ 2,25 IE=4,5 IE.

Denna snabba dos bromsar den snabba höjningen som sker direkt, men jag måste också höja den basala infusionsdosen de nästkommande timmarna för att inte blodsockret ska kunna fortsätta stiga efter ett tag. Därför höjs den basala nivån insulinmängd temporärt med  hela 200 %  i två timmar från kl 07.00-09.00 á 0,525 IE per timme= 1,050/timme x 2= 2,1 IE

4,5+2,1=6,6 IE

Total insulinmängd för denna smörgås skulle alltså uppgå till ca 6,6 IE.

Pizza bör ju rimligen kräva mer insulin, eller hur?

För att få tillgång till vad en halv pizza innehåller så åker jag förbi en pizzeria där jag bor. Efter lite samtalande med bagaren så kommer vi fram till att han gör pizzorna så här. För att få ut ca 170 bullar som han kan göra pizzadegen av  så använder han:

25 kg vetemjöl, matolja, ett halvt jästpaket, 300 gram socker, 2 dl salt.

Vetemjöl innehåller 71 gram kolhydrater/100 gram =25 000 gram x 0,71=17 750 gram mängd kolhydrater vetemjöl i degen för hela satsen.

Socker innehåller 100 gram kolhydrater/ 100 gram. 300 gram mängd kolhydrater socker i den för hela satsen.

17 750+300= Totalt 18 050 gram kolhydrater i hela satsen.

Gram kolhydrater per pizza: 18 050/170 st= 106 kolhydrater per pizzadeg bulle.

Gram kolhydrater för en halv pizza: 106/2=53 gram.

Eftersom pizzan inte intas på morgonen då nivåerna av kortisol är höga så kan jag inte arbeta på samma sätt med insulindoseringen. Då skulle dosen bli för stor och hon skulle bli på tok för låg. Därav ger jag först en dos för de 53 gram kolhydraterna= 2,0 IE. Sen ger jag en  ”superbolusdos”, det vill säga en extra dos av den basala infusionsdos hon har som går just när pizzan intas. I detta fall = 0,400 IE. Sen utöver det behöver jag öka upp den basala infusionstakten temporärt med hela 200 %  i 4 timmar för just pizza= 0,400 IE/timme x 2 (200%) x 4 timmar= 3,2 IE.

2,0+0,4+3,2=5,6 IE

Total dos insulin för en halv pizza = 5,6 IE.

Eftersom jag inte gör detta test praktiskt på min dotter så vet vi inte helt hundra om blodsockerkurvan denna gång stämde helt och ifall jag landar tillbaka på mellan 4-8 mmol/liter. Så helt tillförlitligt är det inte. Men det är min dotters verkliga vardag och de doser hon landar på för denna kosthållning.

Jag vill inte att du fokuserar på hur jag gör med insulindoserna, utan mitt syfte är att visa att utifrån en kost för en person med diabetes så kan och bör en smörgås jämställas med en pizza!

Slutsats!

  1. Än en gång så vill jag visa att en smörgås inte är ett bra hälsosamt val för din blodsockerkurva.
  2. Jag vill visa på att du utifrån en blodsockerkurva och insulin perspektiv kan jämföra en smörgås med en pizza.
  3. Blodsockernivåerna kommer stiga lika snabbt till en början av både hönökakan och pizzan. Däremot kommer pizzans rika fettinnehåll göra att blodsockernivåerna kommer att stanna kvar på höga nivåer längre vilket gör att det går åt mer insulin. Tänk en kurva som går upp till säg ca 10,0 mmol/liter för att sedan ligga där cirka 1 timme längre än vad den gör för smörgåsen.
  4. Intag av stor mängd snabba kolhydrater samtidigt som stor mängd fett är den absolut sämsta kombinationen för din blodsockerkurva och dina insulin nivåer. Snabba kolhydrater får blodsockret att stiga snabbt och fettet får det att ligga kvar längre på höga nivåer.
  5. Jag misstänker att vi har många barn och ungdomar som utan problem äter en hönökaka till frukost var dag. Kan vara värt att fundera kring.
  6. Jag skulle vilja påstå att smörgåsen är en av de största bovarna i vår vardag när det gäller blodsockernivåer och insulinnivåerna. Dels att det kräver enorma doser insulin för att hålla ned det och att du oftast intar det till frukost då kortisolnivåerna är som högst. Vilket du kan ta del av i ett tidigare blogginlägg där jag jämför en smörgås med en kanelbulle.
  7. Bara genom att ta bort smörgåsen till frukost och istället gör en äggomelett så minimerar du dina insulinnivåer och får en stabil bra blodsockerkurva. Om min dotter äter äggomelett till frukost ger vi inget insulin alls för det.
  8. Jag följde nyligen en tråd i sociala medier där personer med typ 1-diabetes diskuterade kostråd och insulin. Det var bland annat en person som beskrev sin frustration över att hennes blodsocker steg på morgonen efter frukost. Hon fick frågan om hur hennes frukostvanor såg ut. Hon skrev att hon åt ett ägg och en smörgås till frukost. En timme senare klättrade hennes blodsocker upp till nästan 18,0 mmol/l i blodsocker. Hon vädjade efter råd och tips. Förslagen haglade över henne och de alla hade ett och samma gemensamma budskap. ”Öka din insulindos!” Detta är något vi alla som lever med diabetes tidigt får lära oss via den offentliga vården. Hur vi ska jobba med insulindoser för att kunna fortsätta inta snabba kolhydrater. Jag vill öppna upp ögonen för att det finns en annan, enklare väg att gå. Istället för att öka doserna så byter du ut smörgåsen och gör en fantastiskt god äggomelett med goda grönsaker ovanpå till frukost. Du kommer absolut inte klättra upp till 18,0 mmol/l i blodsocker och du kommer inte behöva ösa på med mer insulin.
  9. Jag vill väcka ytterligare en tanke hos dig som jag själv fick i början när vi fick diabetes i vår familj!  Är det fettet i pizzan som gör att vi ständigt söker oss till den vid väl valda tillfällen? Eller finns det en annan möjlighet att det bland annat är exorfinerna i glutenproteinet som ger en opoidliknande effekt och stimulerar ditt belöningssystem? De snabba kolhydraterna stimulerar till frisättning av endorfiner och dopamin. Vilket ger dig en kick och känsla av välbehag, men som försvinner lika fort som ditt blodsocker sjunker. Är det en möjlighet!?

Katarina Skogfält

Leg. sjuksköterska

Lämna en kommentar