Blogg

Här skriver Katarina Skogfält, leg. sjuksköterska, om hur kosten påverkar din kropp och hur den kan användas som en förebyggande, lindrande åtgärd för att optimera din hälsa.

”Ta tag i livet!”

Det här är en resa som en klient gör just nu och den förtjänar att delas med dig! Personen i nedanstående fall har gett mig godkännande att dela med mig av detta till dig och som vanligt så är det inte personens riktiga namn som används.

Jag fick ett telefonsamtal i början av mars. ”-Hej! Jag har en medlem som undrar om du har möjlighet att hjälp honom?” Detta blev startskottet på det som hittills är en fantastisk resa.

För sex veckor sedan klev Peter in på mottagningen. Innan besöket hade Peter fått en hälsodeklaration hemskickad att fylla i. I den går att läsa det önskvärda mål som klienten vill uppnå. I detta fall står det ”Ta tag i livet!”

Vi sitter ner och pratar. Peter får berätta bland annat om sin kosthållning, upplevd livskvalitet, sömnkvalitet och stressmönster. Han har en övervikt som han nu bestämt sig för att ta tag i. Han sover dåligt, det har till och med varit tal om att han ska börja använda en CPAP-maskin till natten. Det är medicinskteknisk apparatur som ska hjälpa till och underlätta andningen och syreupptagningsförmågan i lungorna. Han tackade dock nej till den då han tyckte den lät för mycket. Han känner sig oftast trött under dagtid.

Han har ett yrke som innebär mycket resande, vilket gör det extra svårt att hålla en bra kosthållning. Det blir mycket hotellfrukost, mat på restauranger, oregelbundna måltider med mera. När vi suttit en stund och samtalat har jag fått mig en bra bild av hur han upplever sin egna hälsa. Han är i övrigt frisk och har inga diagnostiserade sjukdomar i botten.

Vi förflyttar oss till provtagningsdelen på mottagningen. Jag analyserar de flesta värden direkt på plats, ett fåtal skickas till ett labb för analys. Vid analys av olika parametrar får jag en bild av hur hans kropp mår på insidan. Parametrarna i Peters fall visar på ett aningen förhöjt blodtryck, högt fasteblodsocker och en blodfettsprofil där en del av värdena faller utanför referensområdet, vilket  gör att han tillsammans med övervikt och ökat midjemått bland annat, är inom ramen för metabolt syndrom och prediabetes. Vilket är förstadiet till typ 2-diabetes.

Utifrån just Peters situation så går jag igenom verktygslistan för vad, i hans fall, är bra kolhydrater, bra proteiner, bra fetter och även bra vitaminer och mineraler. Kostråd är individuella och där ibland till exempel ärftlighet kan spela en viss roll.

Några dagar senare efter Peters besök skickade jag ett kostupplägg till honom att följa. Dessutom så fick han tips och trix för hur han ska hantera matsituationerna när han är på resande fot, sitter på tåget, äter ute på restaurang, bor på hotell, är ute på fest med kollegorna med mera. Han får helt enkelt verktygen till att nå sitt mål. Men sen är det upp till honom själv att genomföra det och jag finns med som stöd. Man får komma ihåg att det inte är helt lätt att ändra en vana, det kan ta tid att vänja sig mentalt men också fysiskt. Vi har en del mejlkontakt under dessa veckor, då det oftast dyker upp frågor och funderingar under en sådan här resa som nu påbörjats.

Det är inte bara jag som stöttar Peter. Även CrossFit Skövde är delaktiga i hans resa. Genom dem har han ett träningsupplägg han följer. Lika unikt och personligt som mitt kostupplägg. Ett samarbete med syfte att ge Peter de bästa förutsättningarna under hans resa till sitt mål.

Peter besökte mig nyligen igen på mottagningen för en uppföljning. Peter har då ätit den nya kosthållningen i fem veckor och en dag, säger han. Han räknar. Han är fokuserad, har ett stort mål i sikte.

Jag vill vara ärlig och nämna att tiden för att uppnå önskad effekt kan variera och är mycket individuellt. Dessutom har vi alla olika utgångslägen vilket kommer att påverka den effekt som fås i början.  Fem veckor är inte lång tid men det kan visa en trend i olika blodvärden. Och vi ska samtidigt ha i åtanke att ärftlighet kan spela sin roll i sammanhanget också. Detta är denna klients resa och tagen direkt ifrån hans vardag och verklighet.

Resultatet så här långt!

På dessa fem veckor har Peter hittills åstadkommit en viktnedgång på 10 kg, blodsockervärdet ligger numera inom normalreferensintervallen, man ser en trend av att blodtrycket sjunkit. Dessutom är trenden på hans blodfetter positiv. Hans totalkolesterol har minskat och hans ”onda” LDL-kolesterol har också hunnit gå ned och är numera inom referensvärdena.

Men inte nog med det! Allmäntillståndet är en viktig faktor som bör belysas och är nog så viktig som olika parametrar och viktnedgång. Peter sover numera bra på natten, känner sig piggare på dagen och mår fantastiskt bra. Vilket såklart också ger en ökad självkänsla.

”-Finns det ingenting som du upplever negativt” frågar jag honom.

”-Nej, jag kan inte finna något, allt känns riktigt bra” svarar han mig.

Peter har ännu en bit kvar till sitt mål. Han gör just nu någonting som inte alla har mod, kraft eller kunskap till att göra.  Jag är mycket tacksam att jag får vara en del av hans resa! Jag känner mig stolt över det han åstadkommer och kan verkligen säga att han ”Tagit tag i livet”!

 

mountain-climbing-accidents-deaths-on-lhotse-person

 

 

 

Katarina Skogfält

Leg. sjuksköterska

Lämna en kommentar