Blogg

Här skriver Katarina Skogfält, leg. sjuksköterska, om hur kosten påverkar din kropp och hur den kan användas som en förebyggande, lindrande åtgärd för att optimera din hälsa.

Vi testade hur vårt blodsocker påverkades av vår frukost

Vi ville se hur stor påverkan vår kostomläggning gör för vårt blodsocker i vår familj. Därför gjorde vi ett två-dagars test där vi första dagen åt frukost så som vi gjorde innan vårt barn fick diabetes. Andra dagen åt vi så som vi gör nu. Efter frukosten gjorde vi mätningar var 15:e min och under kommande två timmar följde vi vårt blodsocker.

Dag 1: Första dagen åt vi som vi gjorde innan vårt barn fick diabetes. En tallrik havregrynsgröt, en smörgås och ett glas mjölk. Dock ingen sylt till då vi i undersökningen tagit bort det ”rena och synliga” sockret.

Dag 2: Andra dagen åt vi gröt som var gjord på ett annat recept! Dessutom bytte vi ut smörgåsen mot ett ägg och drack vatten/te/kaffe.

Observera att Y-axeln är olika i de båda diagrammen. Referensvärdet för blodsocker är mellan 4,0-6,0 mmol/liter.

Slutsats nr 1

Om både jag och min man (och våra barn) fortsätter äta den kost vi åt förut är risken stor att vi diagnostiseras med typ 2-diabetes i framtiden. Speciellt jag som är uppe och nosar på 10,0 mmol/liter i blodsocker och har dessutom svårt att ta mig ner till normala värden igen.

Slutsats nr 2

Nämnas bör att vi höjde vårt barns insulindoser med 100 %! Ändå lyckades vi inte hålla blodsockret nere. Av erfarenhet och rutin så vet jag att vi hade lyckats hålla blodsockret på en bra nivå om vi gett en dubbeldos med insulin för den mängd kolhydrater hon åt. Dessutom hade vi behövt höja hennes grund/basaldos insulin med 200 % i tre timmar efter intag. Då hade vi lyckats hålla hennes blodsocker nere.

Enligt vetenskapliga studier leder intag av livsmedel innehållande stora mängder socker och snabba kolhydrater till negativa hälsokonsekvenser.

Denna studie publicerad i The American Journal Clinical Nutrition (AJCN). Barclay 2008.  ”Glycemic index, glycemic load, and chronic disease risk–a meta-analysis of observational studies.” Den visar på att det är högre risk att utveckla typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar (bland annat) för personer som äter stor mängd med snabba kolhydrater.

Halton 2008 (AJCN).  ”Low-carbohydrate-diet score and risk of type 2 diabetes in women.” Här har man följt upp 85 000 kvinnor. I denna studie fann man också att det är en kraftigt ökad risk att utveckla typ 2-diabetes för de som äter mycket snabba kolhydrater.

Katarina Skogfält

Leg. sjuksköterska

3 kommentarer till "Vi testade hur vårt blodsocker påverkades av vår frukost"

  1. Stefan

    Hej! Vilken typ av gröt åt ni dag två?
    Nyfiken på receptet.

  2. Lars

    Instämmer med Stefan – vore väldigt bra om du tipsade på ett bättre recept/annan gröt!

  3. Lars

    Instämmer med Stefan. Vore väldigt bra att veta vad det var för gröt dag 2!

Lämna en kommentar