Blogg

Här skriver Katarina Skogfält, leg. sjuksköterska och forskningssjuksköterska, om hur kosten påverkar din kropp och hur den kan användas som en förebyggande, lindrande åtgärd för att optimera din hälsa. En del inlägg är vetenskapligt baserade och en del empiriska. 

”Kommentera gärna, ta fram din nyfikenhet! Låt oss tillsammans vrida och vända på den gamla och den nyare forskningen och titta på empirisk erfarenhet.  Jag har dock ett önskemål till dig som läser!  Allt som skrivs ska vara av god ton på denna hemsida! Livet är tillräckligt kort som det är och de hälsofrågor jag bedriver står mig för kärt för att vilja lägga energi på annat.” /Katarina Skogfält

Vi testade hur vårt blodsocker påverkades av vår frukost

Vi ville se hur stor påverkan vår kostomläggning gör för vårt blodsocker i vår familj. Därför gjorde vi ett två-dagars test där vi första dagen åt frukost så som vi gjorde innan vårt barn fick diabetes. Andra dagen åt vi så som vi gör nu. Efter frukosten gjorde vi mätningar var 15:e min och under kommande två timmar följde vi vårt blodsocker.

Dag 1: Första dagen åt vi som vi gjorde innan vårt barn fick diabetes. En tallrik havregrynsgröt, en smörgås och ett glas mjölk. Dock ingen sylt till då vi i undersökningen tagit bort det ”rena och synliga” sockret.

Dag 2: Andra dagen åt vi gröt som var gjord på ett annat recept! Dessutom bytte vi ut smörgåsen mot ett ägg och drack vatten/te/kaffe.

Observera att Y-axeln är olika i de båda diagrammen. Referensvärdet för blodsocker är mellan 4,0-6,0 mmol/liter.

Slutsats nr 1

Om både jag och min man (och våra barn) fortsätter äta den kost vi åt förut är risken stor att vi diagnostiseras med typ 2-diabetes i framtiden. Speciellt jag som är uppe och nosar på 10,0 mmol/liter i blodsocker och har dessutom svårt att ta mig ner till normala värden igen.

Slutsats nr 2

Nämnas bör att vi höjde vårt barns insulindoser med 100 %! Ändå lyckades vi inte hålla blodsockret nere. Av erfarenhet och rutin så vet jag att vi hade lyckats hålla blodsockret på en bra nivå om vi gett en dubbeldos med insulin för den mängd kolhydrater hon åt. Dessutom hade vi behövt höja hennes grund/basaldos insulin med 200 % i tre timmar efter intag. Då hade vi lyckats hålla hennes blodsocker nere.

Enligt vetenskapliga studier leder intag av livsmedel innehållande stora mängder socker och snabba kolhydrater till negativa hälsokonsekvenser.

Denna studie publicerad i The American Journal Clinical Nutrition (AJCN). Barclay 2008.  ”Glycemic index, glycemic load, and chronic disease risk–a meta-analysis of observational studies.” Den visar på att det är högre risk att utveckla typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar (bland annat) för personer som äter stor mängd med snabba kolhydrater.

Halton 2008 (AJCN).  ”Low-carbohydrate-diet score and risk of type 2 diabetes in women.” Här har man följt upp 85 000 kvinnor. I denna studie fann man också att det är en kraftigt ökad risk att utveckla typ 2-diabetes för de som äter mycket snabba kolhydrater.

Katarina Skogfält

Leg. sjuksköterska

11 kommentarer till "Vi testade hur vårt blodsocker påverkades av vår frukost"

  1. Stefan

    Hej! Vilken typ av gröt åt ni dag två?
    Nyfiken på receptet.

  2. Lars

    Instämmer med Stefan – vore väldigt bra om du tipsade på ett bättre recept/annan gröt!

  3. Lars

    Instämmer med Stefan. Vore väldigt bra att veta vad det var för gröt dag 2!

  4. Jan-olof Bryssling

    Hur påverkar frukt sockervärdet? Brukar äta banan med lite grädde till kaffet Har diab typ2 med hba1c på 39 och tablett glybenklamid.

    1. Katarina Skogfält

      Frukt kan vara relativt individuellt. Generellt är banan riktigt snabba kolhydrater och används ofta vid typ 1 diabetes och hypoglykemi för att akut höja blodsockret. Äpple är också snabbt för de flesta! Dessutom otroligt besprutat om du inte äter dina egna, svenska äpplen. Men visst, de är bra för att höja blodsockret med. Päron, kiwi, mandarin, apelsin är betydligt mer långsamma, men kommer såklart påverka blodsockret. Allt utifrån din egna insulinresistens och funktion av beta cellerna mm.
      Frukt kan vara ett otroligt bra verktyg i att balansera blodsockret när man har en kontinuerlig glukosmätare.
      Frukt som däremot pressas till juice är däremot inte att rekommendera till någon med nedsatt funktion av sin glukosmetabolism. Det blir extremt snabbt och ohanterbart.
      När du äter banan med grädde så kommer grädden påverka upptaget något .
      39 i Hba1c låter strålande! Bra jobbat!

  5. Jan-olof Bryssling

    Modereras..hur då?

  6. Stefan

    Hej,
    Vore rätt bra om det som i dag 1, där gröten beskrevs, att även Dag 2 kunde beskrivas hur frukosten tillagades.
    Annars känns informationen rätt onödig att skriva ut om man inte redogör för vad skillnaden i ingredienser var.

    1. Katarina Skogfält

      Hej!
      Först, jätteroligt att ni läser bloggen och att ni har funderingar och frågor! Tack!
      Det finns olika anledningar till varför jag valt att inte lägga upp recept på hemsidan. Det har spekulerats kring om det är min affärside osv. Men så är inte fallet. Att jag är sparsam med att lägga upp recepten på hemsidan är egentligen av två anledningar.
      Det är väldigt många som har någon forma av diabetes som läser bloggen och följer mitt arbete. Både vuxna som själva har diabetes och även föräldrar till små barn som har diabetes. Eftersom maten är extremt potent och kan ge revolutionerande resultat så har jag även vidtagit säkerhetsåtgärder när det gäller att lägga ut recept. Innan jag delger ett recept önskar jag få insikt i vilket kompetens patienten har kring insulinet som används. Då insulinet annars snabb kan bli till ett livshotande läkemedel med dödlig utgång om inte doserna justeras. Jag kan aldrig veta vilken kompetens/ insikt eller sjukdom den som läser bloggen har.
      Därav har jag valt att lägga olika matrecept på sidan för ”Paket och Priser” där det går att köpa till matrecept för en vecka för endast 500 kr. Då vi innan det har en dialog eller kontakt där jag får en insikt i vilken sjukdom det gäller och vilken insikt som finns.
      Detta för att skydda dig som patient och skydda mig som sjuksköterska, till en säker vård.
      Jag kan förstå er frustration när jag visar så tydlig förbättring på kurvan och är man idag helt frisk vill man såklart få tag i de verktygen. Mitt råd är att ta kontakt med mig via mailen så kan jag hjälpa er vidare.
      Det är av all välmening och med säkerheten i tanke jag hittills valt att göra på detta sätt.
      Det finns en tanke hos mig att framöver släppa alla recept och göra dem tillgängliga för er alla på ett säkert vis, men vi är nte där än.

  7. Leila

    Hej!
    Jag blir jätte förvirrad! Påverkar verkligen havregrynsgröt blodsockret så mycket?! Jag brukar ta en tallrik med fiber havregryn och gör gröten i mikron. Hade ni något i gröten? Jag har bara kanel. Till detta tar jag ett glas vatten med äppelcidervinäger i, en avokado och en kaffe. Ibland har jag lite smör i gröten, för extra sälta och fett. Mitt blodsocker håller sig väldigt stabilt på denna maträtt. Därav min förvåning! Tack för en jättebra sida för övrigt!
    Mvh, Leila med typ 2 diabetes.

    1. Katarina Skogfält

      Hej Leila! Det var inte min mening att göra dig förvirrad. Både ja och nej, det behöver inte påverka så mycket för alla, men för många gör det det. Spannmål generellt är snabba kolhydrater. Det är inte många som har insikt i det! Sen i vårt experiment ovan har vi även spannmål från smörgåsen…
      I ditt fall är det också beroende på hur insulinresistent du är, vilken typ av medicin du intar för din typ 2 osv. Men generellt låter det klokt med fibrer, avokado och smör i gröten. Har man däremot problem med höga triglycerider (blodfetter) eller en instabil blodsockerkurva är det klokt att ta bort gröten initialt. Ta ett bs på fastande mage, ät din gröt, mät sedan bs var 15 min i två timmar en gång. Så ser du hur högt du går. Kanske ligger du högre än du tror. Sen behöver du inte alltid göra detta då dina stickor kommer ta slut snabbt. Önskar alla hade tillgång till CGM (Kontinuerlig blodsockermätare). Lycka till! Roligt att du gillar sidan!

      1. Peter

        Glöm inte att mjölk påverkar blodsockret en hel del också. Eftersom det är socker i flytande form tar kroppen upp det extra snabbt. Så jag skulle säga att det är mjölken som till stor del påverkar blodsockret. Det är ganska ovetenskapligt att byta ut tre komponenter på samma gång. Det försvårar tolkningen av resultaten eftersom det inte går att avgöra vilken komponent som påverkat mest.

Lämna en kommentar